Het maakt uit waar je als kind schoolgaat of je goed leert rekenen, lezen en schrijven. Steeds meer scholen hebben de onderwijskwaliteit niet op orde en dat zet de kansengelijkheid onder druk, blijkt uit de Staat van het Onderwijs 2024.
Besteed niet pas aandacht aan tekstbegrip als leerlingen vloeiend lezen. De betekenis van tekst moet altijd aandacht krijgen. Dat is immers de reden waarom we lezen.
In opdracht van NRO evalueren onderzoeksbureau Oberon en de Hogeschool Utrecht het programma De Transformatieve School. De eerste resultaten wijzen uit dat de theoretische onderbouwing van het programma goed is, dat deelnemende leraren enthousiast zijn en dat activiteiten uitgevoerd worden zoals beoogd.
Schoolwerk is een belangrijke stressfactor voor jongeren, blijkt wederom uit Leids onderzoek.
In deze tijd van klimaatcrisis en afnemende biodiversiteit kun je in de biologieles niet om morele vorming heen, stelt biologieleraar Tore van der Leij. Hij onderzocht hoe je dat kunt vormgeven.
Scholen geven op totaal verschillende manieren vorm en inhoud aan het thema duurzaamheid. Twee voorloper-besturen gingen samen in gesprek over hun ambities en activiteiten.
Thijmen Sprakel is met hart en ziel vmbo-docent. Hij haalt inspiratie uit zijn gesprekken met onderwijswetenschappers van over de hele wereld.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven