CLT is een uitdijende en ondoorgrondelijke theorie geworden. Keer terug naar de versie van Sweller en collega’s uit 1998, pleiten onderzoekers Hulshof en Bokhove.
Leraren zouden het online gedrag van hun leerlingen kunnen benutten voor samenwerkend leren.
Cartoonist Danibal over de beruchte leerachterstanden.
Nu de basisscholen weer open zijn (maar voor hoelang?) laait de discussie over leer- en ontwikkelingsachterstanden op. Maar hoe groot zijn deze nou eigenlijk en wat kunnen we eraan doen? Didactief vroeg schoolbestuurders en directeuren naar hun scenario’s.
Duitse jongeren weten veel van wereldwijde problemen, maar handelen daar nog niet naar, aldus een PISA-studie.
De volgende onderwijsministers krijgen het flink te verduren, met het gegroeide lerarentekort, de vergrote kansenongelijkheid en de gedaalde onderwijsresultaten. Corona zette hier een vergrootglas op.
Bij het maartnummer van 2021 zat een special over het belang van financiële educatie. Om leerlingen voor te bereiden op een toekomst met weloverwogen financiële keuzes is het aanleren van financiële vaardigheden namelijk hard nodig, stellen onderzoekers, docenten en onze minister van Financiën.
En blijf op de hoogte van onderwijsnieuws en de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen!
Inschrijven